Main menu
The news

Telesur begins to emit by the satellite Hot IBRD
The new channel in Spanish with soothes in Caracas (Venezuela) can attract in open through satellite of Eutelsat copositioned to 13º This through the frequency 11.534-V MHz (MR. 27500, FEC 3/4)

Telesur was conceived like a regional alternative to international networks like Cnn, the BBC, the TVE the International and the German Deutsche Welle, whom they transmit for Latin America in Spanish.

The channel began to emit weeks ago by the satellite of Eutelsat positioned to 7º This in the frequency 11.304-H MHz (MR. 27500, FEC 3/4) and now it does through more commercial satellite of Eutelsat, Hot IBRD.

Transmitted by satellite, Telesur is a joint project of the governments of Venezuela, that contributed 51% of the initial capital of 10 million dollars, Argentina, with 20%, Cuba with 19% and Uruguay with 10%.

The partners decided to share programming like documentary, films classic and realized by Latin directors.

Telesur has been labelling like a weapon against cultural imperialism, the voice of Venezuelan president Hugo Chavez, a threat against the influence of the United States in Latin America and like poison for the minds of the towns that want to be free.

The object of these descriptions is Telesur, a television channel in Spanish based on Caracas, that has become partly of a war of words between Venezuela and the United States, before Chávez sent the 24 to it of July and even said that he was vital for his vision of Latin American integration.

We want to show Latin America with Latin American eyes, said the chief of a main directorate of Telesur, Aram Aharonian. The United States and Europe have dominated the information sent to our continent per decades. It is hour to change that. They portray to us in black and white and we are a region in technicolor.

The highly cultural supply contrasts strongly with the programming of the local channels in most of the region, where the syntony is marked by the slight entertainment and the soap operas, that monopolize enormous hearings.

We do not have form to measure still our hearing, said Aharonian, an Uruguayan journalist who to his 59 years shines a tail in his gray hair and speaks with the enthusiasm of a boy of 20 years. We consider our present hearing between two and seven million and we aimed at about 30 million.

Telesur happened of one hour of initial transmission to four in its launching. Now it works six hours and it relays four times every 24 hours.

At the end of this October it is predicted to emit 24 hours daily, with 10 minutes of the news at the beginning of hourly and two hours of programs of the news in the day.


Telesur is not the first attempt to produce television in Latin America for the inhabitants of the region, although it is the first association between governments.

In 1994, Reuters, the Artear Argentinean, Spanish 3 Antenna and the Telemundo American were united to form Television news, a channel of 24 hours of the news transmitted by satellite to cable operators for Latin America, the United States and Europe.

That project did not manage to catch an ample hearing and disappeared, after to change of hands in two occasions. The Television Mexican giant operated an international service llamano ECHO, that anywhere in the world compiled by many years information of correspondents. ECHO finished in the 2001 when Television one dismissed 400 employees.

Like his bankrupts predecessors, Telesur is partially based on premise of which the Latin Americans knew a little more each country One of the announcements, that now take a good part from the time to the air of the channel, emphasizes that thought.


   © 2005